Digitalizace díla

Chci být informován o novinkách

Digitalizace

Jak vznikala přesná kopie Slovanské epopeje

Nápad nakladatelství Albatros vydat jedinečnou obrazovou knihu a přání Jana Williama Drnka zdokumentovat velké české dílo se setkaly v tu pravou chvíli – na podzim roku 2016.

Panoramatické fotografování všech dvaceti obrazů Slovanské epopeje probíhalo ve Veletržním paláci v Praze v prosinci 2016 krátce před tím, než byla plátna sbalena na cestu do Japonska. 

Digitalizace Slovanská Epopej

Tým v čele s energickým Drnkem pracoval téměř po celý měsíc vždy během noci a každé pondělí, kdy je v Národní galerii zavírací den.

Soustředěné práci Jana Williama Drnka byli přítomni členové jeho rodiny – dcera Jana, která skládala panoramata a vytvářela rychlé náhledy během focení, syn Jan, filmař a zkušený osvětlovač, a velkou oporou po celou dobu práce byla manželka Jana. Snímání tak velkých pláten by nebylo možné bez kvalitní techniky a skupiny osvětlovačů. Důležitým členem týmu se stal také restaurátor Slovanské epopeje Tomáš Berger.

Digitalizace Slovanské epopeje v číslech

Aby samotné focení v galerii nezabralo příliš času bylo zapotřebí vše důkladně připravit, a to od měření, propočítávání a sestavování matematických modelů až po celkovou organizaci. Tato příprava zabrala přibližně tři týdny každodenní práce.

K fotografování tak velkých pláten (ta největší mají rozměry 610 x 810 m) je potřeba velký odstup.  Prostor v galerii byl ale občas dosti limitovaný a u některých obrazů byl odstup pouze 9 metrů, což celý průběh focení komplikovalo. Právě důsledná příprava, kvalitní technika a optimální kombinace parametrů ohniskové vzdálenosti, clony a difrakce, to vše zajistilo, že na výsledných fotografiích tyto komplikace nejsou patrné a celý cyklus 20 pláten je tak věrně a jednotně zdigitalizován.

Obrazy Slovanské epopeje zaujímají plochu 650 m2 a při jejich digitalizaci vzniklo přes 10 000 50 MB snímků. Digitalizace jednoho obrazu většího formátu vyžaduje až 300 fotografií v závislosti na redundanci snímání. Ty se následně v postprodukci složí v jeden celek o velikosti kolem 60 až 90 GB.Digitalizace Slovanská Epopej v číslech

Slovanská epopej byla splněným snem malíře Alfonse Muchy. Digitalizace tohoto velkolepého díla splnila sen fotografovi Janu Williamu Drnkovi. Jde o naprosto věrnou reprodukci, která kulturní památku nejen uchovává, ale po téměř 100 letech od prvního vystavení ji oživuje. Díky celému projektu se Slovanská epopej znovu dostává do rukou národu, který má nyní šanci ji přijmout a pochopit.