Objednat knihu

Blog

Chci být informován o novinkách

O Slovanské epopeji s jejím restaurátorem Tomášem Bergerem

Už čtrnáct let pečuje o Muchovu Slovanskou epopej restaurátor Tomáš Berger. "Už jsem s ní leccos zažil," říká. Staral se o ni, když byla v Moravském Krumlově i na cestách po světě. "Epopej je úžasná věc, na kterou slyší lidi všude po světě," dodává.

Rozhovor s Tomášem Bergerem - O Slovanské epopejiSlovanská epopej s Tomášem Bergerem

Proč je Epopej tak výjimečná?

Mucha jí věnoval 18 let života, když začal ten projekt dělat, byl na vrcholu. Byl obrovsky úspěšný malíř a kreslíř a všechno, co se naučil například v Paříži, tak do něj vložil. A zadarmo.

 

Proč to dělal?

Dělal to pro národ, pro český národ. Chtěl zhmotnit jeho dějiny. Mucha posunul výtvarně módu nástěnných obrazů 19. století do secese. Byl daleko schopnější výtvarně než malíři před ním. Všechno si podrobně připravil. Měl maličké kresby uhlem, kde řešil barevnost obrazů, každému obrazu věnoval extrémní odbornou přípravu. Cestoval také po Evropě, navštívil místa, která maloval.

 

Jak jste se dostal k Epopeji?

Můj obdiv k Muchovi spustil tehdejší ředitel Galerie hl. města Prahy Karel Srp, poslal mě do Moravského Krumlova, že je potřeba s některými obrazy něco udělat. Přišel jsem před obrazy, díval jsem se na ně zblízka, jsou to skvělé ilustrace, díval jsem z dálky, fascinovala mě ta monumentalita. Je to skvělé dílo, představoval jsem si, jak by si s tím poradil nějaký barokní mistr, jak by to v 19. století zpracoval Aleš nebo Ženíšek... Mucha dělal to s obrovským nasazením, nebyl to jen skvělý umělec, ale byl i vynikající manažer, byl v dobrém vztahu s pražským primátorem, kterému dílo pro Prahu nabídl.Tomáš Berger a Slovanská epopej

Proč Slovanskou epopej nabídl zrovna Praze?

Praha byla v té době brána jako centrum Slovanstva. Poláci, Srbové, Chorvati, všichni ji brali jako centrum všeho Slovanstva. Bylo to multikulturní centrum. Mucha to dělal pro Prahu. Kdo z malířů udělal takový projekt?

 

Muchovo dílo nevzbuzuje jen kladné emoce.

Proč vzbuzuje Mucha takové emoce? Protože lidé jeh o dílu rozumí, také proto jde Albatros do takového monumentální projektu jako je kniha o Epopeji

 

Epopej měla vloni fenomenální úspěch v Japonsku, v Tokiu. Počítal Mucha s tím, že dílo bude cestovat?

Mucha s cestování Epopeje počítal. Cestovala už za jeho života a cestuje i dnes. 

 

Jakou Epopej vyžaduje péči? Kontrolujete, když se vrátí z nějaké zápůjčky?

Vždycky se po návratu vyberou jedno dvě díla, jemně se očistí, zkontrolují škrábance, šupinky. Nebývá to nic vážného. Naposledy utrpěla Epopej ještě v Krumlově, těsně před přestěhováním do Prahy zažila velký návštěvnický atak. Mezi obrazy tam byly minimální odstupy,  tak na některých byly stopy po dětských batůžcích, jak já říkám. Ale byla to jen kosmetická záležitost.

Slovanská epopej v Praze s Tomášem Bergerem

V jakém je dílo stavu?

Ty obrazy jsou ve skvělém stavu, na to co zažily. Byly osm let uloženy srolované v ambitu jednoho kláštera, byly jen přehozené plachtou. Pršelo na ně a sněžilo. Kdyby to Mucha nenamaloval tou brilantní technikou, tak by většina obrazů už neexistovala.

Máte mazi obrazy svého favorita?

Kdykoliv se před kterýkoliv postavím, překvapují mě nové a nové detaily. Znám každý obraz do detailu, ale pokaždé mě nějaký detail překvapí. Je to monumentální malba 19. století, ale když vidíte jak jsou tam namalovány figury, barvy, atmosféra, kouř a mlha, tak musí člověk říct, že je to mistrovská práce. Je to precizní v detailu, můžete si je prohlížet zblízka jako ilustrace, pokud podstoupíte, dostane to jiný náboj.

 

Dá se na Epopeji najít něco nového?

Byl jsem v Brooklynu, chtěl jsem vědět jak to tehdy v roce 1921 vystavovali. Paní archivářka mi našla komunikaci mezi Muchou a ředitelem Brooklynského muzea, kde bylo tehdy vystavené. To bylo tehdy větší než Metropolitní muzeum. Mucha tehdy přijel do Brooklynu velmi rozzuřený, protože obraz Mistra Jana Husa byl zmuchlaný, proděravělý a opadaný. Mucha jim zakázal epopej vozit po Americe. Znám to dílo a vždycky mi bylo divné, proč je tolik poškozený. Když se na něj podíváte, tak vidíte různé fleky po retuších. Asi se tehdy pokoušeli plátno natáhnout do rámu zavěšeného na zdi a ono jim spadlo na zem, zmuchlalo se a protrhlo. Vždycky se dá něco nového objevit.